Inovační týden na VŠE: Příležitost pro inovace, spolupráci a propojení s praxí
Od 4. do 8. listopadu se na Vysoké škole ekonomické v Praze (VŠE) uskuteční další běh Inovačního týdne. Tato iniciativa nabízí studentům, absolventům i veřejnosti řadu atraktivních aktivit zaměřených na moderní výukové metody, inovace a propojení výuky s praxí. Přečtěte si rozhovor s prorektorem pro pedagogiku a řízení kvality doc. Ing. Pavlem Hnátem, Ph.D., který stál u zrodu této akce a jehož útvary jí organizačně zajišťují:
Co vás inspirovalo k zavedení inovačního týdne na VŠE?
Nápad na změnu struktury semestru se objevil už na sklonku minulého rektorského mandátu a významně se akceleroval ve funkčním období pana rektora Dvořáka, kde se dostal také do kontextu aktivit směřujících k modernizaci metod výuky na VŠE a zavádění LMS Moodle. Chtěli jsme do výuky dostat inovativní a atraktivní aktivity, které s běžným uspořádáním semestru nejsou jednoduše slučitelné. Vše zapadlo i do koncepce otevřeného kampusu, kdy jsme chtěli prostory a vzdělávací aktivity školy otevřít také firmám, veřejnosti a absolventům. A v neposlední řadě jsme v inovačním týdnu viděli také významný potenciál pro marketing a komunikaci školy, pro její prezentaci jako místa, kde se děje spoustu zajímavého a výuka je propojena s praxí.
Jak inovační týden zapadá do celkové strategie vzdělávání na VŠE?
Všechny výše uvedené aspekty inovačního týdne se pojí na hlavní strategické priority VŠE v současném období, tj. moderní a pro praxi relevantní výuku, otevřené a atraktivní studijní prostředí a VŠE jako významný tvůrce debaty ve veřejném prostoru. Z hlediska těchto velkých cílů je inovační týden pochopitelně jen střípkem v mozaice nástrojů a aktivit, ale jeho potenciál je v tomto ohledu, dle mého názoru, obrovský. A stále ne zcela využitý.
Jak zajišťujete rovnováhu mezi interními vyučujícími a externími odborníky z praxe?
Vyučující z praxe jsou podstatnou, nikoliv však jedinou devizou inovačního týdne. Na mnoha fakultách se odborníci z firem na výuce podílejí pravidelně, takže zde pak vyučující necítí, že by zrovna tento aspekt výuky měli posilovat. Pak je ale prostor pro konference, hackathony, exkurze a další zážitkové formy výuky, které studentům zprostředkují reálný svět businessu. Role našich učitelů je ale v inovačním týdnu také nenahraditelná. Celý koncept Inovačního týdne vychází z toho, že je to garant studijního programu, který pro své studenty koncipuje program a akce a zaměřuje se právě na ty aspekty, které mu chybí v pravidelné výuce.
Jaké byly největší výzvy a překážky během vzniku inovačního týdne?
Výzvy byly v zásadě stejné jako u každé významné změny zajetých pořádků. Řada lidí inovační týden okamžitě uvítala jako příležitost a pokaždé připraví studentům zajímavý program. Pro jiné to je spíše starost navíc. A jistě se najde i nezanedbatelná část pedagogů, kteří by raději učili 13 týdnů jako dřív. Z rektorátu jsme se proto snažili vše co nejvíce usnadnit. Zásadním způsobem jsme inovovali kalendář VŠE, kterým se akce inovačního týdne nejen automaticky propagují (veřejnosti i na intranetu), ale také rezervují. Po každém týdnu inovací jsme centrálně posbírali zpětnou vazbu a sledujeme také návštěvnost akcí a tyto údaje fakultám prezentujeme. Zejména přes proděkany pro pedagogiku se snažíme koncept inovačního týdne dále vysvětlovat a propagovat. A na učitelích pak je, aby k inovačnímu týdnu přitáhli studenty a aby kampus během něj žil alespoň tak, jako v prvním týdnu semestru. To se zatím asi úplně nedaří, ale porovnání s pátým či šestým týdnem semestru už tak hrozně nevyznívá.
Existují podobné iniciativy na jiných univerzitách, kterými jste se inspirovali nebo se kterými spolupracujete?
Podobné iniciativy existují jak na školách, tak v businessu. A například oproti regionálním školám má VŠE výhodu Prahy, která nabízí spoustu špičkových firem, jejichž zástupci na VŠE vždy rádi přijdou. A také náš kampus na Žižkově je pro tento typ akce velkou výhodou. Mimochodem inovační týden se skvěle daří i v Jindřichově Hradci na Fakultě managementu.
Jaká témata studenty nejvíce lákají během posledních běhů Inovačního týdne?
Největší návštěvnost měly vždy pondělní přednášky velvyslanců ve Vencovského aule, která pokaždé praskala ve švech. Velvyslanci Japonska a USA oba hovořili o inovačních politikách svých zemí, což se k tématu inovačního týdne dobře váže. Letos nás čeká nový velvyslanec Francie s tématem mezinárodní klimatické politiky. Velmi žádané jsou workshopy zaměřené na rozvoj soft skills, debaty a hackathony. Tradičně se opakují také exkurze do firem, které sice nejsou určeny pro stovky studentů, ale zase vyžadují určitou koordinaci a plánování.
Chystá se nějaká změna v konceptu Inovačního týdne?
Inovační týden bychom chtěli ještě více otevřít veřejnosti a absolventům, aby vedle vzdělávání sloužil také k networkingu. Veškeré plány na další rozvoj ale závisí na zájmu studentů. Není lehké přesvědčovat akademiky do dalších změn, pokud mají dojem, že škola není během inovačního týdne plná života.
Jakou radu byste dal studentům, aby z inovačního týdne vytěžili maximum?
Má rada by se dala zobecnit na celou VŠE a zní: „Mějte oči otevřené!“ VŠE a inovační týden nabízí řadu skvělých příležitostí a je jen na studentech, zda a jak jich využijí. Navíc mám dojem, že na VŠE je někdy vše až moc zorganizované a předvídatelné a trocha chaosu, nutnost změnit svůj týdenní program, trocha práce navíc je přesně to, co studenty více připraví na reálný život v businessu a praxi.
Zapojte se do Inovačního týdne i vy
Inovační týden není určen jen studentům, ale také absolventům a široké veřejnosti. Využijte příležitosti zúčastnit se přednášek, workshopů, exkurzí a dalších aktivit, které propojují akademické prostředí s praxí. Sledujte Kalendář akcí VŠE, kde najdete podrobné informace o jednotlivých akcích a možnosti registrace.
Těšíme se na vaši účast a věříme, že společně vytvoříme inspirativní prostředí plné inovací a spolupráce.