MULTIKULTURNÍ PROBLÉMY VE FIREMNÍ KULTUŘE
Magda Neuwirthová
Při vstupu zahraničních firem na hostitelské trhy, často vyvstává problém multikulturní komunikace. Místní znalosti národní mentality, zvyků a chování v hostitelské zemi, bývají velmi často opomíjeny. Většinou velké nadnárodní společnosti přináší na hostitelský trh prvky své domácí národní mentality, která se pochopitelně odráží v podnikové kultuře firmy. V dnešní době se již začíná situace pomalu stabilizovat. Firmy se snaží poučit se z minulých chyb, jinde si zase zaměstnanci vydobyli jisté ústupky. Také již lze nalézt řadu knižních publikací, které popisují tyto jevy. Článek přináší originální rozbor nejčastějších příčin konfliktních situací, na konkrétních případech z praxe, a poskytuje návod k efektivní multikulturní komunikaci.
JEL klasifikace: Z10
Reference:
[1] Bedrnová, E., Nový, I. a kol. (2007): Psychologie a sociologie řízení, Management Press, R. 2007, ISBN 978-80-7261-169-0
[2] Constantine, Nathan: History of canibalism, Brána, ISBN: 978-80-7243-344-5
[3] Hofstede, G. (2007): Kultury a organizace – Software lidské mysli, Linde s.r.o., 2007, ISBN 80-86131-70-X
[4] Landis, D., Bhagat, R. S.: Handbook of Intercurtural Training, London Sage Publikations, 1996
[5] Luthans, F. (1992): Organizational Behavior, McGraw-Hill, 1992
[6] McNamara, Carter (2008): Field Guide to Leadership and Supervision for Nonprofit Staff, Minneapolis
[7] Mole, John (1995): Jiný kraj, jiný mrav, Praktický průvodce podnikatelským prostředím a zvyklostmi zemí EU, Management Press, Praha 1995, str. 198, ISBN 80-85603-86-1
[8] Murphy, R. F.: Úvod do kulturní a sociální antropologie, Slon Praha, r. 1999
[9] Novotný, Pavel P. (2008): Zahraniční firmy ustupují od svých zvyklostí, iDNES/Ekonomika, 16. 6. 2008
[10] Nový, I. a kol. (1996): Interkulturální management, Lidé, kultura a management, Grada r. 1996, ISBN 80-7169-260-3
[11] Nový, I., Sylvia Schroll-Machl (2007): Interkulturní komunikace v řízení a podnikání, Management Press, r. 2007, ISBN 978-80-7261-158-4
[12] Nový, I., Sylvia Schroll-Machl (2005): Spolupráce přes hranice kultur, Management Press, 2005, ISBN 80-7261-121-6
[13] Perlmutter, H.V. (1995) : Buildingthe symbiotic societal enterprise: social architecture for the future, World Futures, str.271-84
[14] Pfeifer, L., Umlaufová, M. (1993): Firemní kultura, Grada, r. 1993, ISBN 80-7169-018-X
[15] Průcha, J. (2010): Interkulturní komunikace, Grada Publishing, r. 2010, ISBN 978-80-247-3069-1
[16] Singer, P.: Rethinking Life and Death: The collapse of our Traditional Ethics, New York Prometheus Books, 1995, str, 130,217
[17] Smeltzer, L. R., Waltman, J. L. (1992): Managerial Comunications. John Wiley, 1992
[18] Šišková, T.: Výchova k toleranci a proti rasismu, Praha, 1998,
[19] Šroněk, I. (2001): Kultura v mezinárodním podnikání, Grada, 2001, ISBN 80-247-0012-3
[20] Truneček, J. (2003): Znalostní podnik ve znalostní společnosti, Professional Publishing, r. 2003, ISBN 80-86419-35-5
[21] Tylor, Ch.: Zkoumání politiky uznání: multikulturalismus, Praha, r. 2004,
[22] Zadražilová, Dana (2007): Mezinárodní management, Oeconomica, r. 2007, ISBN 978-80-245-1243-3
[23] www.petr-montag.cz/files/japonský-personální-management,
staženo dne 27. 7. 2012
[24] www.varianty.cz/Interkulturní vzdělávání (IKV), staženo dne 8.12.2012