Uplatňování principů CSR u podnikatelských subjektů v České republice
Jitka Srpová, Vilém Kunz, Jan Mísař
V posledních letech žijeme ve světě rostoucího zájmu o problematiku společenské odpovědnosti firem (CSR - Corporate Social Responsibility), která je podporována nejen ze strany nadnárodních a mezinárodních organizací, Evropské unie, některých vlád, ale i firem samotných. Společensky odpovědné chování firem má nejen společenský přínos, ale přináší i velké množství výhod firmám samotným. Hlavním cílem příspěvku je představit základní principy CSR, přinést informace o CSR aktivitách v ČR, analyzovat výsledky vybraných realizovaných výzkumů v oblasti CSR, publikovat stěžejní výsledky vlastního výzkumu v oblasti CSR a představit i některé vlastní návrhy k podpoře rozšíření společensky odpovědného podnikání v ČR.
JEL klasifikace: M14
Reference:
[1] BUSINESS LEADERS FORUM. Společenská odpovědnost firem: Průvodce nejen pro malé a střední podniky [online]. [cit. 2011-07-11].ostupný z WWW: <http://csr-online.cz/Page.aspx?pruvodce&pruvodce=>.
[2] BUSINESS LEADERS FORUM. Společenská odpovědnost firem [online]. c2006. [cit. 2011-04-17]. Dostupné z WWW: <http://csr-online.cz>.
[3] BUSINESS LEADERS FORUM. Průzkumy [online]. c2009. [cit. 2011-05-09]. Dostupný z WWW: <http://www.csr-online.cz/NewsDetail.aspx?p=3&id=584>.
[4] Cekota, A. 2004. Geniální podnikatel Tomáš Baťa. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2004. ISBN 80-7318-220-3.
[5] Čaník, P., Čaníková, P. 2006 Aplikace metod a nástrojů podnikatelské etiky v českém podnikatelském prostředí [online]. Dostupné z WWW: <www.transparency.cz>.
[6] Dahlsrud, A.: How Corporate Social Responsibility is Defined: An Analysis of 37 Definitions, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 2008, roč. XV, č. 1. str. 1-13
[7] EVROPSKÁ UNIE. 2001. Zelená kniha EU, 2001. 8. ISBN 92-894-1478-2
[8] GFK CZECH. Pro 82 % Čechů je důležité, jestli se firma chová podle zásad společenské odpovědnosti [online]. c2010. [cit. 2011-07-15] Dostupné z WWW: >http://www.gfk.cz/public_relations/press/press_articles/006700/index.cz.html.>.
[9] Hejl, M. CSR jako součást komunikace a strategie firmy. In Kolektiv autorů, Napříč společenskou odpovědností firem. Praha: AISIS, 2005, str. 72 – 75, ISBN 80 – 239 – 6111-X.
[10] Koontz, H.; Weihrich, H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1993, ISBN 80-85605-45-71.
[11] Kotler, P., Lee, N. Corporate Social Responsibility. USA: John Wiley & Sons, 2005. ISBN 978-0-471-47611-5.
[12] Kunz, V. Společenská odpovědnost firem. Praha: Grada Publishing, 2012, 208 str. ISBN 978-80-247-3983-0.
[13] MARKET VISION s.r.o. SPOLECENSKÁ ODPOVEDNOST FIREM [online] c2007 [cit. 2012-6-3]. Dostupný z WWW: <www.marketvision.cz>
[14] Pavlík, M. Bělčík, M. a kol. Společenská odpovědnost organizace – CSR v praxi a jak s ním dál. Praha : Grada Publishing, 2010. str. 98- 143, ISBN 978-80-247-3157-5.
[15] Průša, P. Social Responsibility of Companies - Student Awareness Survey. 27/2008. Praha : Oeconomica, 2008.SBN 978-80-7372-436-8
[16] RobbinsS, S. P.; Coulter, M. 2004. Management. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0495-1.
[17] Tetřevová, L. Společenská odpovědnost univerzit. Verejná správa a spoločnosť, 2010, roč. XI., č. 1, s. 33 - 39. ISSN 1335-7182.
[18] Trnková, J. Společenská odpovědnost firem – kompletní průvodce tématem & závěry z průzkumu ČR. Praha: Business Leaders Forum, 2004.
[19] WORLD BUSINESS COUNCIL FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT. Business Role: Corporate Social Responsibility [online]. [cit. 2010-05-18]. Dostupný z: http://www.wbcsd.org/templates/TemplateWBCSD5/layout.asp?type=p&MenuId=MTE0OQ>
[20] Zadražilová, D. a kol. 2010. Společenská odpovědnost podniků – transparentnost a etika podnikání. Praha: C. H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-192-5.