Finanční zdraví příjemců českého a slovenského Operačního programu Životní prostředí
Dagmar Čámská
Článek je zaměřen na zkoumání finančního zdraví příjemců dotací z Evropských fondů v České a Slovenské republice. Operační program Životní prostředí byl vybrán pro naši další analýzu z důvodu existence jak v České republice, tak na Slovensku a z důvodu množství přidělených finančních prostředků, které ho činí druhým největším v obou státech. Podporované jednotky jsou rozděleny na dvě skupiny – podnikatelské a ostatní. Finanční zdraví podnikatelských jednotek je zkoumáno s pomocí bankrotního Altmanova modelu. Finanční situace je hodnocena pro české a slovenské podniky a výsledky jsou srovnávány. Rozdíly jsou vysvětleny v části Diskuse.
JEL klasifikace: G32, G38, Q59
Reference:
[1] Altman, E.I. (2012): Predicting Financial Distress of Companies: Revisiting the Z-Score and ZETA (R) Models. In Handbook of Research in Empirical Finance. Cheltenham, E. Elgar, s. 7-36, 2012.
[2] Boháčková, I. – Hrabánková, M. (2009): Strukturální politika Evropské unie. Praha, C.H. Beck, 2009.
[3] Čámská, D. – Scholleová, H. (2012): Financial Health of Companies Supported by European Funds. Economics and Management, 2012, roč. 3, č. 17, s. 863–868.
[4] Čámská, D. (2012): Regional Operational Programs and the Comparison of Their Specific Bankruptcy Models. In Pavelková, D. – Strouhal, J. – Paseková, M. (ed.): Advances in Finance & Accounting. Athény, WSEAS Press, s. 27–31, 2012.
[5] EUROFONDY. (2007): Operačný program Životné prostredie [online]. [cit. 2013-01-27]. Dostupné z WWW: http://eurofondy.webnode.sk/op-zivotne-prostredie/.
[6] EUROFONDY. (2012): Čerpanie Eurofondov [online]. [cit. 2012-12-30]. Dostupné z WWW: http://eurofondy.webnode.sk/clanky-a-komentare/cerpanie-eurofondov/.
[7] European Communities. (2009): Hospodářská a sociální soudržnost [online]. [cit. 2013-01-27]. Dostupné z WWW: http://circa.europa.eu/irc/opoce/fact_sheets/info/data/policies/regionalcohesion/article_7258_cs.htm.
[8] Maňasová, Z. (2008): Úpadky podniků v České republice a možnosti jejich včasné predikce. Praha, Vysoká škola ekonomická v Praze, 2008. Disertační práce.
[9] Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. (2012): Aktualizovaný zoznam projektov Operačného programu Doprava na roky 2007 – 2013 [online]. [cit. 2013-01-27]. Dostupné z WWW: http://www.mdpt-opd.sk/tmp/asset_cache/link/0000014571/zasobnik.pdf.
[10] Ministerstvo pro místní rozvoj. (2008): Operační program Životní prostředí [online]. [cit. 2013-01-28]. Dostupné z WWW: http://www.strukturalni-fondy.cz/cs/Fondy-EU/Programy-2007-2013/Tematicke-operacni-programy/OP-Zivotni-prostredi.
[11] Ministerstvo pro místní rozvoj. (2012): Seznamy příjemců [online]. [cit. 2012-09-12]. Dostupné z WWW: http://www.strukturalni-fondy.cz/cs/Informace-o-cerpani/Seznamy-prijemcu.
[12] Ministerstvo životného prostredia SR. (2012): Zoznam prijímateľov z OPŽP [online]. [cit. 2012-12-28]. Dostupné z WWW: http://www.opzp.sk/projekty/zoznamy-opzp/zoznam-prijimatelov/.
[13] Molle, W. (2007): European Cohesion Policy. New York, Routledge, 2007.
[14] Sušický, J. (2011): Využitelnost bankrotních modelů a jejich aplikace v podmínkách České republiky. Praha, Česká zemědělská univerzita v Praze, 2011. Disertační práce.
[15] The World Bank. (2012): Doing Business [online]. Dostupné z WWW: http://www.doingbusiness.org/data.
[16] Transparency International. (2011) Na celosvětovém žebříčku CPI [online]. Dostupné z WWW: http://www.transparency.cz/celosvetovem-zebricku-cpi-index-vnimani-korupce-2011-ceska-r/.
[17] Vysoká škola ekonomická v Praze. (2012): Elektronické informační zdroje dostupné na VŠE, Amadeus [online]. [cit. 2013-01-29]. Dostupné z WWW: http://www.vse.cz/zdroje/vypis.php?ID_zdroje=130