Diskuse k hodnocení úspěšnosti nestátních neziskových organizací
Jindřich Špička, Petr Boukal, Hana Vávrová
Cílem přehledového článku je diskutovat kritéria a faktory úspěchu nestátních neziskových organizací z pohledu zájmových skupin (stakeholderů). Literární rešerše vychází z více než padesáti aktuálních vědeckých článků. Účelem článku je formulovat možná kritéria a faktory úspěchu pro účely vymezení výzkumných hypotéz a návrh dotazníku v rámci výzkumného projektu autorů, který je orientován na neziskový sektor v České republice. Přehled literatury poukazuje na tři odlišné, ale vzájemně provázané skupiny indikátorů měření úspěšnosti nestátních neziskových organizací: i) finanční ukazatele, ii) ukazatele hodnotící naplnění poslání organizace vůči externím stakeholderům (veřejná prospěšnost) a iii) ukazatele hodnotící spokojenost interních stakeholderů (management, zaměstnanci, dobrovolníci). Literární rešerše odhalila nový potenciální faktor úspěchu – úroveň organizační kultury.
JEL klasifikace: H41, L30, M14
Reference:
[1] Amendola, A. – Garofalo, M. R. – Nese, A. (2011). Is The Third Sector an Emerging Economic Institution? Social Preferences Versus Poverty Traps. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 2011, roč. 40, č. 5, s. 850–872.
[2] Bachmann, P. (2012). Transparentnost organizací občanské společnosti. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. 2012.
[3] Balser, D. – McClusky, J. (2005). Managing Stakeholder Relationships and Nonprofit Effectiveness. Nonprofit Management & Leadership, 2005, roč. 15, č. 3, s. 295–315.
[4] Becker, K. – Antuar, N. – Everett, Ch. (2011). Implementing an Employee Performance Management System in a Nonprofit Organization. Nonprofit Management & Leadership, 2011, roč. 21, č. 3, s. 255–271.
[5] Boukal, P. – Špička, J. (2014). Relationship Between Business Efficiency and Corporate Philanthrophy. Science And Studies of Accounting and Finance: Problems and Perspectives, 2014, roč. 9, č. 1, s. 18-22.
[6] Boukal, P. – Vávrová, H. (2008). Společenská zodpovědnost (Corporate Social Responsibility) jako jeden z rysů firem v nové ekonomice. Acta Oeconomica Pragensia, 2008, roč. 16, č. 5, s. 3-11.
[7] Brown, E. – Slivinski, A. (2006). Nonprofit Organizations and the Market, in W. W. Powell, A. Steinberg (ed.) The Nonprofit Sector: A Research Handbook. New Haven: Yale University Press, 2006, s. 140–158.
[8] Brown, M. T. – Ulgiati, S. (1997). Emergy-Based Indices and Ratios to Evaluate Sustainability: Monitoring Economies and Technology Toward Environmentally Sound Innovation. Ecological Engineering, 1997, roč. 9, č. 1–2, s. 51–69.
[9] Carnochan, S. – Samples, M. – Myers, M. – Austin, M. J. (2014). Performance Measurement Challenges in Nonprofit Human Service Organizations. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 2014, roč. 43, č. 6, s. 1014–1032.
[10] Cairns, B. – Harris, M. – Hutchison, R. – Tricker, M. (2005). Improving Performance? The Adoption and Implementation of Quality Systems in U.K. Nonprofits. Nonprofit Management & Leadership, 2005, roč. 16, č. 2, s. 135-151.
[11] Carroll, D. A. – Stater, K. J. (2009). Revenue Diversification in Nonprofit Organizations: Does it Lead to Financial Stability? Journal of Public Administration Research and Theory, 2009, roč. 19, č. 4, s. 947-966.
[12] Devaro, J. – Brookshire, D. (2007). Promotions and Incentives in Nonprofit and For-Profit Organizations. Industrial and Labor Relations Review, 2007, roč. 60, č. 3, s. 311–339.
[13] Eckerd, A. – Moulton, S. (2011). Heterogeneous Roles and Heterogeneous Practices: Understanding the Adoption and Uses of Nonprofit Performance Evaluations. American Journal of Evaluation, 2011, roč. 32, č. 1, s. 98–117.
[14] Faulk, L. – Lecy, J. D. – McGinnis, J. (2012). Nonprofit Competitive Advantage in Grant Markets: Implications of Network Embeddedness. Andrew Young School of Policy Studies, Research Paper Series No. 13-07.
[15] Froehlich K. A. (1999). Diversification of Revenue Strategies: Evolving Resource Dependence in Nonprofit Organizations. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 1999, roč. 28, č. 3, s. 246-268.
[16] Gainer, B. – Padanyi, P. (2005). The relationship between market-oriented activities and market-oriented culture: implications for the development of market orientation in nonprofit service organizations. Journal of Business Research, 2005, roč. 58, č. 6, s. 854-862.
[17] Gonzalez, L. I. A. – Vijande, M. L. S. – Casielles, R. V. (2002). The Market Orientation Concept in the Private Nonprofit Organization Domain. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 2002, roč. 7, č. 1, s. 55-67.
[18] Grasseová, M. – Dubec, R. – Řehák, D. (2012). Analýza podniku v rukou manažera: 33 nejpoužívanějších metod strategického řízení. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012.
[19] Helmig B. – Ingerfurth, S. – Pinz, A. (2014). Success and Failure of Nonprofit Organizations: Theoretical Foundations, Empirical Evidence, and Future Research. Voluntas, 2014, roč. 25, s. 1509–1538.
[20] Hsieh, J. (2010). Strategic Stakeholder Orientations and Performance Consequences: A Case of Private Nonprofit Performing Arts in the US. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 2010, roč. 15, č. 1, s. 13–27.
[21] Huang, Y. – Strawderman, L. – Babski-Reeves, K. – Ahmed, S. – Salehi, A. (2014). Training Effectiveness and Trainee Performance in a Voluntary Training Program: Are Trainees Really Motivated? Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 2014, roč. 43, č. 6, s. 1095–1110.
[22] Cheverton, J. (2007). Holding Our Own: Value and Performance in Nonprofit Organisations. Australian Journal of Social Issues, 2007, roč. 42, č. 3, s. 427–436.
[23] Jaskyte, K. (2004). Transformational Leadership, Organizational Culture, and Innovativeness in Nonprofit Organizations. Nonprofit Management & Leadership, 2004, roč. 15, č. 2, s. 153-168.
[24] Jaskyte, K. (2012). Boards of Directors and Innovation in Nonprofit Organizations. Nonprofit Management & Leadership, 2012, roč. 22, č. 4, s. 439-459.
[25] Jenkins, G. M. – Youle, P. V. (1968). A Systems Approach to Management. Operational Research Quarterly, 1968, roč. 19, č. APR, s. 5-7.
[26] Kalousová, P (2015). Dárcovství a filantropie firem a individuálních dárců: Dílčí studie pro Koncepci politiky vlády vůči nestátním neziskovým organizacím do roku 2020 [online, cit. 2015-12-14]. Dostupné z: http://www.vlada.cz/assets/ppov/rnno/dokumenty/studie_kalousova_darcovstvi_pro_web.pdf
[27] Kaplan, R. S. (2001). Strategic Performance Measurement and Management in Nonprofit Organizations. Nonprofit Management &Leadership, 2001, roč. 11, č. 3, s. 353–70.
[28] Kaplan, R. – Norton, D. (1992). The Balanced Scorecard - Measures That Drive Performance. Harvard Business Review, 1992, roč. 70, č. 1, s. 71-19.
[29] Kirk, G. – Nolan, S. B. (2010). Nonprofit Mission Statement Focus and Financial Performance. Nonprofit Management & Leadership, 2010, roč. 20, č. 4, s. 473–490.
[30] Kolb, N. – Abdullah, F. (2009). Developing an Information Security Awareness Program for a Non-Profit Organization. International Management Review, 2009, roč. 5, č. 2, s. 103-107.
[31] Leipnitz, S. (2014). Stakeholder Performance Measurement in Nonprofit Organizations. Case Study of a Donor Satisfaction Barometer. Nonprofit Management & Leadership, 2014, roč. 25, č. 2, s. 165 – 181.
[32] LeRoux, K. – Wright, N. S. (2010). Does Performance Measurement Improve Strategic Decision Making? Findings From a National Survey of Nonprofit Social Service Agencies. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 2010, roč. 39, č. 4, s. 571–587.
[33] Magretta, J. (2012). Michael Porter jasně a srozumitelně: o konkurenci a strategii. 1. vyd. Praha: Management Press, 2012.
[34] McHargue, S. K. (2003). Learning for performance in nonprofit organizations. Advances in Developing Human Resources, 2003, roč. 5, s. 196-204.
[35] McWilliams, A. – Siegel, D. (2001). Corporate Social Responsibility: A Theory of the Firm Perspective. Academy of Management Review, 2001, roč. 26, č. 1, s. 117-127.
[36] Mellahi, K. – Wilkinson, A. (2010). Managing and Coping with Organizational Failure: Introduction to the Special Issue. Group & Organization Management, 2010, roč. 35, č. 5, s. 531–541.
[37] Mitchell, G. E. (2013). The Construct of Organizational Effectiveness: Perspectives from Leaders of International Nonprofits in the United States. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 2013, roč. 42, č. 2, s. 324–345.
[38] Moxham, C. (2009). Performance Measurement: Examining the Applicability of the Existing Body of Knowledge to Nonprofit Organisations. International Journal of Operations & Production Management, 2009, roč. 29, č. 7, s. 740–763.
[39] Napoli, J. (2006). The Impact of Nonprofit Brand Orientation on Organisational Performance. Journal of Marketing Management, 2006, roč. 22, č 7-8, s. 673-694.
[40] Novotný, J. – Lukeš, M. a kol. (2008). Faktory úspěchu nestátních neziskových organizací. 1. vyd. Praha: Oeconomica, 2008.
[41] Pollak, H. (2003). Jak obnovit životaschopnost upadajících podniků. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2003.
[42] Ridder, H. G. – McCandless, A. (2010). Influences on the Architecture of Human Resource Management in Nonprofit Organizations: an Analytical Framework. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 2010, roč. 39, č. 1, s. 124–141.
[43] Salamon, L. M. – Anheier, H. K. (1997). Defining the Nonprofit Sector. 1. vyd. Manchester: Manchester University Press, 1997.
[44] Sarstedt, M. – Schloderer, M. P. (2010). Developing a Measurement Approach for Reputation of Nonprofit Organizations. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 2010, roč. 15, č. 3, s. 276–299.
[45] Sawhill, J. C. – Williamson, D. (2001). Mission Impossible? Measuring Success in Nonprofit Organizations. Nonprofit Management & Leadership, 2001, roč. 11, č. 3, s. 371–386.
[46] Senge, P. (2006). The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization. Aktualizované vydání. New York: Doubleday/Currency. ISBN 0-385-51725-4.
[47] Shoham, A. – Ruvio, A. – Vigoda-Gadot, E. Schwabsky, N. (2006) Market Orientations in the Nonprofit and Voluntary Sector: A Meta-Analysis of Their Relationships With Organizational Performance. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 2006, roč. 35, č. 3, s. 453-76.
[48] Speckbacher, G. (2003). The Economics of Performance Management in Nonprofit Organizations. Nonprofit Management & Leadership, 2003, roč. 13, č. 3, s. 267-281.
[49] Stahl, R. M. (2013). Talent Philanthropy: Investing in Nonprofit People to Advance Nonprofit Performance. The Foundation Review, 2013, roč. 5, č. 3, s. 35-49.
[50] Šedivý, M. – Medlíková, O. (2011). Úspěšná nezisková organizace. 2. vyd. Praha: Grada, 2011.
[51] Uygur, A., Sümerli, S. (2013). EFQM Excellence Model. International Review of Management and Business Research, 2013, roč. 2, č. 4, s. 980-993.
[52] Weerawardena, J. – McDonald, R. E. – Mort, G. S. (2010). Sustainability of Nonprofit Organizations: An Empirical Investigation. Journal of World Business, 2010, roč. 45, č. 4, s. 346–356.
[53] Willems, J. – Boenigk, S. – Jegers, M. (2014). Seven Trade-offs in Measuring Nonprofit Performance and Effectiveness. Voluntas, 2014, roč. 25, s. 1648–1670.
[54] Willems, J. – Huybrechts, G. – Jegers, M. – Weijters, B. – Vantilborgh, T. – Bidee, J. (2012). Nonprofit governance quality: Concept and measurement. Journal of Social Service Research, 2012, roč. 38, č. 4, s. 561–578.
[55] Williams, L. S. (2008). The Mission Statement. A Corporate Reporting Tool With a Past, Present, and Future. Journal of Business Communication, 2008, roč. 45, č. 2, s. 94-119.