Vzťah medzi metódami strategickej analýzy a kvalitou tvorby stratégie ako významného determinantu efektívnosti systému BSC
Beáta Gavurová
Článok sa zameriava na zhodnotenie využitia strategických metód v procese tvorby stratégie, ako aj tvorby systému Balanced Scorecard. Opiera sa o výsledky výskumu realizovaného na Slovensku zameraného na implementáciu systému BSC. Kľúčovým elementom implementácie BSC je proces tvorby strategických máp, ktoré umožňujú zdokumentovanie vzťahov príčin a následkov a znázornenie súvislostí a závislostí medzi strategickými cieľmi. Ide o najťažší prvok procesu tvorby BSC, preto navrhovaná aplikácia vhodných metód by mohla podnikom dopomôcť pri ich konštruovani. Vybrané výsledky výskumu deklarujúce koncipovanie strategických máp a výsledkov z nich plynúcich boli konfrontované aj s výsledkami najnovšieho amerického výskumu Balanced Scorecard Institute.
JEL klasifikace: M1
Reference:
[1] BALANCED SCORECARD INSTITUTE. (2008): Best Practice Poll 2008: So...How
How Did You Measure Up? [online] [citované 8.8.2008]. URL:
<http://www.balancedscorecard.org/Portals/0/PDF/BalancedScorecardInstituteSurveyR
esults.pdf>
[2] BILODEAU, B. - RIGBY, D. (2009): Management Tools and Trends 2007. [online]
[citované 01.05.2009]. URL:
<http://www.bain.com/management_tools/Management_Tools_and_Trends_ 2007.pdf>
[3] DELOITTE. (2008). [online] [citované 08.08.2008]. URL:
<http://www.deloitte.com/dtt/section_home/0,1041,sid%253D11057,00.html>
[4] EUROPEAN COMMISSION. (2008): The new SME definition. User guide and model
declaration. [online] [citované 23.1.2008]. URL:
<http://ec.europa.eu/enterprise/enterprise_policy/sme_definition/sme_user_guide. pdf>
[5] GAVUROVÁ, B. - JASOVSKÁ, J. (2008): BSC v strategickom riadení podnikov.
In: Podniková revue, 13-14/2008, s. 33. ISSN 1335-9746
[6] GEERT, J.M. BRAAM - NIJSSEN, E.J. (2004): Performance effects of using the
Balanced Scorecard: a note on the Dutch experience. In: Long Range Planning, 4/2004,
s. 335 - 349
[7] GODET, M. (1986): Introduction to La Prospective: Seven key ideas and one scenario
method. In: Futures, 2/1986, s. 134-157
[8] GÖTZE, U. (1991): Szenarioanalyse in der strategischen Unternehmensplanung.
Wiesbaden: Deutscher Universitätsverlag.
[9] HORWATH & PARTNERS. (2004): Balanced Scorecard v praxi. 1. vyd. 2004.
ISBN 80-7259-033-2
[10] JOHNSON, G. - SCHOLES, K. (2000): Cesty k úspěšnému podniku. 1. vyd. 2000.
ISBN 80-7226-220-3
[11] JRC. Cross-Impact Analysis. (2008) [online] [citované 8.8.2008]. URL:
<http://forlearn.jrc.ec.europa.eu/guide/2_scoping/meth_cross-impact-analysis.htm>
[12] KAPLAN, R. S. - NORTON, D. P. (2005): Balanced Scorecard. 1. vyd. 2005.
ISBN 80-7261-124-0
[13] KAPLAN, R. S. - NORTON, D. P. (2000): The Strategy - Focused Organization.
1. vyd. 2000. ISBN 1-57851-250-6
[14] KAPLAN, R. S. - NORTON, D. P. (2004): Strategy Maps. Converting Intangible
Assets Into Tangible Outcomes. 1. vyd. 2004. ISBN 1-59139-134-2
[15] KERTH, K. (2005): Die besten Strategietools in der Praxis. 1. vyd. 2005. ISBN 3-446-
40037-0
[16] MINDTOOLS. (2008): Stakeholder Analysis. [online] [citované 8.8.2008].
URL: <http://www.mindtools.com/pages/article/newPPM_07.htm>
[17] REMEŠ, D. (2008): Zvyšování výkonnosti podniku pomocí využití propojení konceptu
Balanced Scorecard a ekonomické pridané hodnoty. Dizertačná práca. Univerzita
Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta managementu a ekonomiky. 2008. [online] [citované
1.5.2009].
[18] SAATY, T. L. (1990): Multicriteria decision making - the analytic hierarchy process.
Planning, priority setting, resource allocation. 2. vydanie. 1990.
ISBN 0-9620317-2-0
[19] SANDOW, S. A (2008): Educational policy formulation: Planning with the focus
Deplhi and the cross purpose matrix. [online] [citované 8.8.2008]. URL:
<http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80
/ 3b/17/e0.pdf>
[20] SEDLÁČKOVÁ, H. - BUCHTA, K. (2006): Strategická analýza. 2. vyd. 2006.
ISBN 80-7179-367-1
[21] SCHOLZ, R.W. - TIETJE, O. (2002): Embedded Case Study Methods. Integrating
quantitative and qualitative Knowledge. 1. vyd. 2002. ISBN 0761919465
[22] SLÁVIK, Š. (1999): Quo vadis, strategický manažment? In: Manažér, 13/1999, s. 36-38.