Etický kodex Vysoké školy ekonomické v Praze

platný předpis

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy registrovalo podle § 36 odst. 2 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, pod čj. MSMT-19622/2024-4 Etický kodex Vysoké školy ekonomické v Praze ke dni podpisu registrace.

Mgr. Vojtěch Tomášek
ředitel odboru vysokých škol

Preambule

Etický kodex VŠE v Praze (dále jen Etický kodex či Kodex) stanovuje základní etické požadavky na jednání zaměstnanců, akademických i vědeckých pracovníků, dalších osob působících na VŠE a studentů související s jejich aktivitami na VŠE i mimo ně. Požadavky na etické jednání vychází z všeobecně uznávaných morálních zásad a dobrých mravů jednotlivců a skupin ve vyspělé demokratické společnosti s přihlédnutím k charakteru i podstatě vysokoškolského vzdělávání a vědecko-výzkumné činnosti, a v neposlední řadě také k morálním a společenským aspektům postavení vysokoškolského učitele. Vysoká škola ekonomická v Praze se prostřednictvím tohoto Kodexu hlásí k tradičním akademickým hodnotám, demokratickým principům a v neposlední řadě také hodnotám morálním.

Etický kodex byl sepsán v souladu s Misí a vizí VŠE. Vysoká škola ekonomická v Praze je součástí vrcholných center vzdělanosti, nezávislého poznání a tvůrčí činnosti v České republice. Všem zaměstnancům, vyučujícím, akademickým i vědeckým pracovníkům a studujícím poskytuje stejné studijní a pracovní příležitosti ve shodě s jejich zařazením bez ohledu na národnost, rasu, pohlaví, původ, sexuální orientaci, tělesnou a kulturní odlišnost, rodinný stav, věk nebo náboženské vyznání.

Všichni členové akademické obce i další zaměstnanci VŠE se prostřednictvím tohoto Kodexu dobrovolně a bez výhrad hlásí k vyznačeným hodnotám a zásadám v zájmu šíření dobrého jména VŠE.

Článek 1  – Obecné zásady

(1) Členové akademické obce VŠE, další zaměstnanci VŠE a osoby působící na VŠE (bez ohledu na konkrétní druh pracovního poměru):

  1. Aktivně podporují a zachovávají při své práci a studiu včetně dalších aktivit spojených s jejich odborností standard dodržování mravních principů, etických zásad a obecně uznávaných pravidel slušného chování; jednají vždy v souladu se zásadami tohoto Kodexu, se kterými se náležitě seznámili. Ctí zákony a jiné právní předpisy, vnitřní předpisy VŠE a složené akademické sliby a v uvedených mezích uplatňují svá akademická práva a využívají akademické svobody.
  2. Ctí a respektují základní lidská práva a svobody.
  3. Neobhajují a nekryjí neetické chování, a to ani kdyby bylo zdůvodňováno účelovou prospěšností, poslušností či loajalitou.
  4. V mezích výše a níže uvedených zásad obhajují svobodu myšlení, bádání, vyjadřování, výměnu názorů a informací a ctí různorodost názorů uvnitř akademické obce. Považují pedagogickou, vědeckou, uměleckou a obecně tvůrčí práci za integrální příspěvek k rozvoji lidského poznání a kultury a hájí ji proti nespravedlivému zpochybňování nebo zneužívání. Zachovávají si kritičnost vůči výsledkům své práce, získaným poznatkům a závěrům, nebrání se diskusím a naslouchají věcným argumentům. Objektivně a kriticky, avšak s respektem a ohleduplností přistupují k práci ostatních členů akademické obce i všech zaměstnanců VŠE; kritiku a alternativní názor uplatňují korektně a vždy s ohledem na základní principy vědecko-výzkumné práce.
  5. Trvale rozvíjí své schopnosti, rozšiřují a prohlubují své znalosti a dovednosti jak v oblasti svého profesního zaměření, tak v oblasti obecné pedagogické práce nebo studia. Ctí VŠE mimo jiné i tím, že svými dalšími aktivitami neohrožují její činnost a dobrou pověst ve veřejném prostoru; dbají v tomto ohledu také na přiměřenost a únosnou míru svých pracovních nebo studijních závazků na Vysoké škole ekonomické v Praze i mimo ni.
  6. Chovají se čestně a zdvořile ke všem osobám na akademické půdě, respektují jejich názory a svým jednáním je neruší ani neomezují při výkonu jejich práce a činnosti na VŠE. Vůči všem členům akademické obce i ostatním zaměstnancům nevyvíjejí nevhodný či nemístný nátlak. Případné kritické podněty podávají věcně podložené. Na akademické půdě, během praxí, studijních pobytů a při dalších profesních a studijních aktivitách či jiné reprezentaci VŠE i mimo její prostory dodržují pravidla společenského chování.
  7. Vyvarují se střetu univerzitních a vlastních zájmů (a to včetně zájmů osob blízkých či jinak spřízněných) a v případě, že taková situace nastane, vhodným způsobem a včas ji oznámí příslušným osobám, vnitřním orgánům či jiným autoritám.
  8. Bez souhlasu dotčené osoby nepořizují záznam jejího osobního projevu nahráváním či fotografováním, takový záznam nešíří, ani neumožňují třetím osobám jeho šíření, ledaže by tak činil z důvodů, které povoluje zákon.
  9. Ohleduplně a v souladu se svým posláním využívají zařízení a majetek VŠE a dle svých možností je chrání před zneužitím či poškozením. Při práci s výpočetní technikou nepoužívají nelegální software a dodržují stanovená pravidla pro práci ve školní počítačové síti.
  10. Dbají na upevňování vážnosti a dobrého jména VŠE a svou činností i chováním se snaží k němu přispívat; nedopouští se ničeho, co by mohlo poškodit dobré jméno VŠE. Vědí, že svým vystupováním, chováním a působením ve veřejném prostoru reprezentují Vysokou školu ekonomickou v Praze navenek.
  11. Nevyužívají svoji pedagogickou, vědeckou, studijní či jinou činnost na VŠE pro uplatňování zájmů politických stran a hnutí.
  12. Odmítají diskriminaci na základě rasy, etnického původu, národnosti, ideologie, náboženského vyznání, víry, světového názoru, věku, pohlaví, sexuální orientace, fyzického handicapu, jazyka, sociálního původu nebo majetkových poměrů. Vůči všem jednají s respektem, bez ohledu na sociokulturní odlišnosti. Dodržují princip rovného přístupu a rovných příležitostí. Odmítají jakoukoliv formu sexuálního obtěžování. Podporují zlepšování podmínek a pozitivní přístup k osobám se specifickými potřebami.
  13. Respektují poslání (misi) a cíl (vizi) VŠE, které jsou zakotvené i v dalších univerzitních dokumentech, a v daném ohledu upřednostňují zájmy VŠE nad zájmy soukromými.
  14. Pokud se u členů akademické obce nebo ostatních zaměstnanců setkají s neetickým jednáním, které jako takové nelze tolerovat, vyvodí přiměřené důsledky a snaží se zjednat nápravu v rámci dobrých mravů. Soustavně usilují o prevenci takového neetického jednání.
  15. Přijmou-li akademickou funkci, členství v akademickém orgánu nebo vedoucí funkci, vykonávají svoji pozici řádně, odpovědně a kultivovaně, a jednají s vědomím, že s přijetím vyšší odpovědnosti je spojen závazek zvlášť důsledně dodržovat tento Kodex i vést ostatní k jeho respektování.
  16. Nástroje umělé inteligence (AI) využívají tak, aby podpořili lepší dosahování cílů učení, kvality i rozsahu tvůrčí činnosti, ale i dalších aktivit. Plně respektují, že využívání nástrojů AI musí být v souladu s principy akademické i osobní morální integrity a musí být transparentní. Za všech okolností otevřeně deklarují, resp. citují využití nástrojů umělé inteligence, a to především v písemných pracích.

Článek 2 – Zásady v pedagogické práci a při studiu

(1) Akademičtí pracovníci a další osoby v rámci svého pedagogického působení dodržují následující zásady:

  1. Jednají se studujícími vždy na základě korektního, náročného, ale citlivého hodnocení jejich schopností, znalostí, píle a ostatních osobnostních charakteristik. Komunikují s nimi otevřeným, korektním a kolegiálním způsobem; neuchylují se k jejich podceňování, ponižování ani jakémukoliv znevažování.
  2. Chovají se ke studujícím vždy transparentně a spravedlivě, nevyžadují od nich činnosti, které patří k jejich vlastním povinnostem, nepřivlastňují si jejich práci a jimi dosažené výsledky. Neumožňují studujícím získávat neoprávněné výhody při studiu a při ověřování jejich znalostí a dovedností. Při klasifikaci si počínají nestranně a objektivně; vystříhají se jakýchkoli vědomých střetů zájmů.
  3. Snaží se pedagogicky působit nejen kvalitní výukou, ale i osobním příkladem s ohledem na morální a společenské postavení vysokoškolského učitele.
  4. Plně a iniciativně se věnují výuce a výchově studujících, napomáhají rozvoji jejich samostatného a kritického myšlení, všestranně podporují jejich kvalifikační růst a profesní rozvoj, tvůrčí a publikační aktivity, pomáhají jim navazovat vnější kontakty, včetně kontaktů mezinárodních. Předávají jim ochotně své znalosti a zkušenosti.
  5. Z případných selhání a neetického chování nebo jednání studujících vyvozují přiměřené důsledky a tam, kde je to vhodné či nutné, o nich řádně a včas informují příslušné osoby, orgány či autority.

(2) Studující na VŠE ve studijních programech a dalších formách vzdělávání dodržují následující zásady:

  1. Na přednášky, semináře i cvičení docházejí včas a bez zvláštního důvodu neodcházejí předčasně. Během výuky svým chováním nebrání jejímu řádnému průběhu, dbají pokynů vyučujících a hovoří pouze s jejich souhlasem.
  2. Při týmové studijní práci jsou kooperativní a zároveň respektují a poctivě vyznačí obsahový a metodický přínos kolegů a kolegyň ke konečnému výsledku.
  3. Studijní materiály využívají v souladu s autorskými právy. Dodržují regulérnost a objektivitu všech forem ověřování studijních znalostí. Nepředávají ani v jakékoliv jiné podobě nešíří zkušební testy, zkouškové otázky ani žádné jiné materiály sloužící k prověřování studijních znalostí.
  4. Jako seminární a kvalifikační práce předkládají vždy jen vlastní původní práce. Pokud jsou zaměstnáni, nepoužívají bez souhlasu svého zaměstnavatele žádné interní podklady a data a ani nepředstírají, že se jedná o podklady a data vlastní.
  5. Nedopouštějí se neetického nebo podvodného jednání, za které se považuje zejména (nikoli však výlučně):
    • plagiátorství (užití výsledků cizí duševní či jiné činnosti a jejich prezentování jako výsledků vlastních);
    • padělání dat a dalších údajů a uvádění nepravdivých informací (falzifikace studijních dokumentů, falšování, pozměňování či uvádění nekompletních údajů, účelová dezinterpretace informací, vědomé užívání chybných informací, metod, postupů a závěrů);
    • podvody při ověřování znalostí a dovedností (např. nepovolené používání poznámek a dalších pomůcek, komunikace s ostatními, nepovolené využívání odpovědí ostatních, zastupování někoho jiného nebo zastoupení někým jiným, nedodržení instrukcí vyučujícího).
  6. Nesnaží se získávat neoprávněné výhody při studiu a při ověřování studijních výsledků; vystříhají se jakýchkoli vědomých střetů zájmů.

Článek 3 -Zásady ve vědecké, umělecké a další tvůrčí práci

(1) Členové akademické obce VŠE a další osoby podílející v rámci svého působení na VŠE na vědecké, umělecké a další tvůrčí činnosti dodržují následující zásady:

  1. Zaměřují svůj výzkum a další tvůrčí aktivity na rozšiřování hranic lidského poznání, rozvoj vzdělanosti a hmotných i nehmotných hodnot. Vždy dbají na to, aby těmito aktivitami nebyli ohroženi lidé či jejich svoboda a mravnost, společenský řád a vláda práva.
  2. Jsou si vědomi své odpovědnosti za objektivitu, spolehlivost a přesnost svého bádání a respektují meze používaných metod. Neduplikují výzkum uskutečněný jinde, pokud to není potřebné k ověření, doplnění nebo porovnání výsledků.
  3. Při zveřejňování svých poznatků a výsledků výzkumu dbají na jejich úplnost, ověřitelnost a objektivní interpretaci. Po zveřejnění výsledků uchovávají primární data a dokumentaci po dobu obvyklou v příslušném oboru, pokud tomu nebrání jiné legitimní závazky nebo předpisy. Objeví-li ve svých publikacích omyl, podniknou všechny potřebné kroky k jeho nápravě a nesnaží se ho tajit nebo zastírat.
  4. O výsledcích své vědecké, umělecké a další tvůrčí činnosti, pokud nepodléhají legitimnímu utajení, uvážlivě seznamují širokou veřejnost.
  5. Jako autoři nebo spoluautoři výsledků se prezentují pouze tehdy, jestliže jich sami dosáhli, nebo k nim významným tvůrčím způsobem přispěli; důsledně se vystříhají jakékoliv formy plagiátu. V publikacích objektivně uznávají přínos ostatních, při citování vždy uvádějí zřetelný a přesný odkaz na příslušný zdroj (včetně nástrojů generativní umělé inteligence). Citují i podstatné práce, které nejsou v souladu s jejich výsledky a názory.
  6. Posuzovatelskou, recenzní nebo jinou hodnotitelskou činnost provádějí osobně, nezávisle a pečlivě. Stanoviska zpracovávají pečlivě a zodpovědně a s ohledem na tematickou oblast svého oboru; nepodléhají přitom vnějším tlakům a vycházejí, pokud možno, z objektivních kritérií; dodržují pravidla zadavatele a vyžadují totéž i od ostatních účastníků daného řízení.
  7. Respektují a chrání duševní vlastnictví autorů posuzovaných rukopisů, návrhů projektů nebo zpráv, uměleckých děl; nepoužívají údaje obsažené v hodnocených podkladech k jinému účelu než k vypracování příslušného posudku a neposkytují je třetí osobě. Neprodlužují záměrně dobu hodnocení za účelem dosažení vlastních výhod či výhod pro třetí osobu.
  8. Odmítají vypracovávat vědecká, odborná nebo umělecká stanoviska, jestliže by jejich závěry mohly být ovlivněny jejich osobním zájmem, anebo na tuto skutečnost jasně a včas upozorní příslušné osoby, orgány a autority; vystříhají se jakýchkoli vědomých střetů zájmů.
  9. Dbají na účelné a efektivní využívání poskytnutých finančních i materiálních prostředků.

Článek 4 – Závěrečná ustanovení

  1. Tento Etický kodex VŠE byl schválen Akademickým senátem Vysoké školy ekonomické v Praze podle § 9 odst. 1 písm. b) bodu 3 zákona dne 23. září 2024.
  2. Tento Etický kodex VŠE nabývá platnosti dnem jeho registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.

doc. Ing. Tomáš Pavelka, Ph.D.
předseda AS VŠE v Praze

doc. Ing. Petr Dvořák, Ph.D.
rektor VŠE v Praze

  • Odpovědná osoba: doc. Ing. Tomáš Pavelka, Ph.D.
  • Vytvořeno:
  • Poslední aktualizace: